Pravidlová poradna

Každé hřiště má své kouzlo a každá jamka své nástrahy. Bez znalosti pravidel by hráči jen těžko mohli mezi sebou soupeřit. Jsou situace obvyklé, které by měli umět hráči vyřešit, ale mohou nastat i takové, u kterých si nejsme jisti správným postupem. Pravidlová poradna je zde proto, abychom si mohli v pravidlech udělat jasno. Je zcela na místě ptát se na situace s jednoduchým řešením, které si potřebujeme ujasnit, a zároveň je správné ptát se na situace, které na nás hřiště, třeba právě to hostivařské, připravilo a jejich řešení není úplně jednoduše dohledatelné v pravidlové knížce.

Přejeme Vám, abyste pravidla využívali spíš ke svému prospěchu a naše pravidlová poradna Vám přinesla odpovědi na otázky, které si přejete objasnit.

Na vaše dotazy odpovídáJan Šonka

Honza Šonka je zkušený rozhodčí golfu s platnou mezinárodní licencí získanou při Tournament Administrators and Referees School pod hlavičkou The R&A v St. Andrews. V současné době pracuje jako turnajový ředitel a rozhodčí pro Českou golfovou federaci, kde zároveň jako člen Sportovně-technické komise dohlíží a spoluorganizuje turnajový život v české vlasti. Na Hostivaři je v pozici ředitele areálu a předsedy STK našeho klubu – stará se tedy nejen o vaše turnajové výsledky, ale i o to, aby celý areál byl v chodu. V posledních letech pracuje externě také pro privátní hřiště Casa Serena a do rozhodcovského vozíku nasedá také pod vlajkou České PGA; působí také jako lektor pro Českou asociaci golfových maršálů. Na hřištích přes sezonu tráví více než 150 dní.

Dotazy v pravidlové poradně

Napsat komentář: Milan Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

  1. Martin napsal:

    Dobrý den, když plot je hranice autu a můj míč skončí v poli 20cm od plotu, mohu využít beztrestnou úlevu, když plot vadí v nápřahu nebo musím hrát míč jak leží a upravit nápřah, případně postoj? Díky za odpověď

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den,
      na velmi podobný dotaz najdete odpověď níže. Nicméně je to tak, že od hraničního objektu není žádná úleva. Pokud takový objekt jakkoliv hráči překáží, nezbývá nic jiného, než si podle pravidla 19 (Nehratelný míč) připsat 1 trestnou ránu a dostat se do lepší pozice. Hráč má tři možnosti. Buď může jít zpět na místo odkud zahrál svou poslední ránu, nebo míč spustit na linii jamka – poloha jeho míče – libovolně dozadu, případně od míče může vyměřit oblast úlevy o délce dvou holí a do ní míč spustit. Všechny tři možnosti jsou však s jednom trestnou ranou.
      Ať to lítá, pokud možno rovně!

  2. Jiri Havlik napsal:

    Dobry den. Jak se prosim pistupuje v situaci, kdy se micek zastavi o bily autovy kolik, ale je ve hristi, nicmene nejde kvuli koliku odehrat. Kolik se vyjmout nesmi, tak se dropuje. S trestnou nebo beztrestne?. Dekuji

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den.
      Máte pravdu – od hraničního objektu není žádná úleva. Pokud takový objekt jakkoliv hráči překáží, nezbývá nic jiného, než si podle pravidla 19 (Nehratelný míč) připsat 1 trestnou ránu a dostat se do lepší pozice. Hráč má tři možnosti. Buď může jít zpět na místo odkud zahrál svou poslední ránu, nebo míč spustit na linii jamka – poloha jeho míče – libovolně dozadu, případně od míče může vyměřit oblast úlevy o délce dvou holí a do ní míč spustit. Všechny tři možnosti jsou však s jednom trestnou ranou.
      Děkuji za dotaz a přeji hezkou hru.

  3. Petr napsal:

    dobry den, chtel bych se zeptat, co delat, kdyz na fairwayi lezi 2 balonky hned u sebe, tim padem kdyz se odehraje jeden z nich, druhy poleti s nim. Dekuji za odpoved

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den, pravidla na to samozřejmě myslí. Konkrétně to nalezneme v Pravidle 15. Je to tak, že jestliže se hráč domnívá, že by mu kdekoli na hřišti mohl překážet ve hře míč nějakého jiného hráče může požadovat, aby daný hráč označil a zvednul svůj míč, ale pozor, tento míč nesmí být očištěn (vyjma když byl zvednut na jamkovišti) a musí následně musí být vrácen na původní místo.

      Jestliže daný hráč neoznačí místo, kde jeho míč ležel, předtím, než míč zvedne, nebo když míč očistí, přestože to nebylo dovoleno, obdrží jednu trestnou ránu. Hráč nemůže sám o sobě zvednout svůj míč podle tohoto Pravidla jenom proto, že se domnívá, že by jeho míč mohl překážet ve hře jinému hráči.

  4. Michal napsal:

    děkuji za předchozí odpověď. Rád bych se zeptal ještě na jednu situaci. Hráč A hrál z bunkru na green, jeho míč skončil na greenu a překážel v dráze patu Hráči B čekajícímu na greenu aby ,mohl patovat. Zatímco Hráč A uklízel bunkr, Hráč B v rámci urychlení hry označil markovátkem míč Hráče A a tento míč Hráčce A položil bokem na jinou část greenu, přičemž o tom informoval Hráče A, který však bohužel tuto jeho informaci přeslechl. Následně Hráč A zahrál míč položený na jiné části greenu, jelikož nevěděl, že došlo k jeho omarkování. Po zahrání ho na to upozornil Hráč B a Hráči A jsme udělili všeobecný trest – 2 rány za hru z nesprávného místa, a ránu jsme jej nechali opakovat ze správného místa – tj. z polohy dle markovátka.
    1. je mi zřejmé, že Hráč B neměl vůbec Hráči A míč omarkovat, je to proti pravidlům, ale v praxi se to v rámci urychlení hry děje dle mých zkušeností často.
    2. Hráč A se bránil tím, že nemůže být penalizován za hru z nesprávného místa, když nevěděl, že hraje z nesprávného místa a přirovnával to k situaci, kdy míčem ve vzdálené části hřiště pohne např. zvíře a nikdo z flightu to neměl šanci vidět, i v daném případě dojde ke hře z nesprávného místa, ale hráč by předpokládáme penalizován nebyl
    3. naše odůvodnění pro udělení trestu bylo, že Hráč A za svůj míč na greenu nese odpovědnost, notabene pokud byl míč označen a byť to byla nešťastná shoda náhod a situaci způsobil hlavně Hráč B svým postupem proti pravidlům ( neměl označovat cizí míč) a nedostatečným poskytnutím informaci o označení ( pouze to prohodil směrem k Hráči A aniž by si ověřil, že jej tento slyšel a pak ani neupozornil Hráče A před odehráním míče z nesprávného místa), tak stále platí, že odpovědnost nese Hráč A ( Hráči B trest v tomto kontextu ostatně ani dle mého názoru být nemůže) a Hráč A měl dostat všeobecný trest.
    Jaký měl být dle vás správný postup?
    Předem děkuj za názor

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den, Michale.
      Zkusím shrnout a uvést na pravou míru stručně.
      Ano, hráč B neměl markovat hráči A jeho míč. Hráčův míč může podle Pravidel zvednout pouze sám hráč, nebo
      Kdokoli, koho hráč pověří, avšak takové pověření musí být dáno před každým jednotlivým zvednutím zvlášť, pověření nelze udělit obecně na celé kolo. V praxi se to děje většinou v přátelké nesoutěžní hře, kde mohou některá pravidla jít trochu stranou. V turnajích se s tímto porušením naštěst nesetkáváme.

      Hra z nesprávného místa to bohužel byla, takže udělení dvou trestných ran (všeobecného trestu) je správně. Jen nebylo zřejmě nutné nutit hráče opakovat ránu z místa správného. Zda chybu napravoat, nebo nikoliv závisí na tom, zda došlo k závažnému porušení Pravidel – tedy jestli hrou z nesprávného místa mohl získat významnou výhodu. Pokud nedošlo k závažnému porušení, hráč musí dokončit jamku míčem zahraným z nesprávného místa, aniž by tuto chybu napravoval. Jestli, že by se jednalo se o závažné porušení, hráč musí svou chybu napravit tím, že jamku dokončí míčem zahraným ze správného místa podle Pravidel. Ve vašem případě, pokud šlo o pár centimetrů, tak se jistě nejednalo o významnou výhodu.

      Přeji pohodový den.

  5. Jiří Hašek napsal:

    Dobrý den.

    Mojí mamce se stalo, že zahrála ránu, která skončila na kameni. Ten kámen byl mimo fairway, mezi stromy. Přeli jsme se o to, jestli může využít beztrestnou úlevu. Já jsem tvrdil, že se jedná o nehratelný míč a musí si připočíst trestnou ránu, ale poprostudování pravidel si nejsem jistý jestli se nejedná o abnormální stav hřiště podle pravidla 16.1 – nepohyblivá závada. Děkuji za odpověď a pěkný den.

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den,
      obecně platí, že kameny jsou součástí hřiště a hráč nemá nárok na úlevu. Některá hřiště mohou mít v místních pravidlech např. uvedeno, že solitérně umístěné kameny jsou považovány za nepohyblivé závady a hráč by v tom případě nárok na beztrestnou úlevu měl. Pokud jsou někde vyskládané třeba zídky z kamenů, tak je záhodno, aby daný resort uvedl, jak chce, aby se hráči v takových situacích zachovali (tedy zda se jedná o součást hřiště a beztrestná úleva není možná, nebo zda se jedná o nepohyblivou závadu a úlevu lze využít).

      Je dobré tedy vždy nastudovat místní pravidla toho daného hřiště.

  6. Michal napsal:

    dobrý den,
    na hřišti které jsme hráli poprvé a neznali jej, míč po odpalu letěl do míst, kde hrozilo, že bude obtížně k nalezení, proto jsem hrál provizorní míč, když jsem došel na místo pravděpodobné polohy míče zjistil jsem, že daná oblast je označena jako trestná oblast – vodní překážka – což ovšem z odpaliště nebylo možné vidět. Bylo prakticky jisté, že míč skončil v této trestné oblasti – vodní překážce, dále jsem tedy postupoval dle pravidla o míči v trestné oblasti a míč na 2 hole dropoval a provizorní míč již z mého pohledu nebyl ve hře. setkal jsem ale s názorem, že pokud je míč v trestné oblasti, tak nikdy nelze hrát provizorní míč bez ohledu na to, zda vím že daná oblast je trestná či nikoliv a daný zahraný provizorní míč je tedy odehráním míčem ve hře jako třetí rána. děkuji předem za váš názor

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den,
      váš postup byl správný. Pokud může být míč v trestné oblasti, tak opravdu nelze hrát provizorní míč. Jestliže jste o dané trestné oblasti nevěděl, tak jste rozhodně právo na hru provizorním míčem měl. Ve chvíli, kdy je následně známé, nebo prakticky jisté, tak je potřeba hru provizorním míčem zanechat a řešit situaci podle pravidla o trestní oblasti.
      Díky za dotaz.

  7. Vladimír Zíma napsal:

    Na hřišti jsem pohnul při cvičném úderu míčkem
    jaký je další postup a zda připíšu trestnou ránu. Hůl jsem za míč nezaložil. Děkuji Zíma

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den,
      v tomto případě se nejedná o úder/ránu, jak popisují definice pravidel (Dopředný pohyb hole s úmyslem zasáhnout míč.), neměl jste totiž úmysl míč zasáhnout.
      Nicméně ale platí, že hráč nemá co s míčem hýbat kromě provádění úderu, nebo postupu podle jiného z pravidel. Takže za tento váš prohřešek musíte podle pravidla 9.4 míč vrátit na původní místo (které, když není známo, musí být odhadnuto). Jako trest si připočtete jednu ránu navíc.

  8. Samuel Elich napsal:

    Dobrý den,
    na akademii v Hostivaři na jamce č. 7 přeletěl míč green a odrazil se od ochranné sítě, přičemž skončil asi půl metru od ní. Tím pádem došlo k překážení sítě při nápřahu. Kde bude v takovou chvíli nejbližší místo úplné úlevy? Musí pořád být ne blíže jamce než původní poloha míče? Pokud bude referenční bod blíže jamce, pak bude téměř celá oblast úlevy nefunkční, protože bude ve většině stále docházet k překážení sítě.
    (Jedná se vlastně o podobnou situaci jako na profesionálních turnajích, kde za greenem často překážejí tribuny.)
    Děkuji za odpověď.

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den,
      těžko se popisuje, kde konkrétně bude nejbližší místo úlevy pro danou situaci. Nicméně vždy platí, že je potřeba určit nejbližší místo úplné úlevy. To je odhadnutý bod, pro který, kdyby na něm ležel míč, platí, že je nejblíže původnímu místu míče, avšak ne blíže jamce, než je toto původní místo. Dále, že je v požadované oblasti hřiště, a nedochází na něm k témuž překážení, od kterého hráč získává úlevu, a to pro stejný úder, jaký by hráč hrál z původního místa, pokud by k danému překážení nedocházelo.
      Je tedy nutné vždy takové místo najít, aby bylo možné úlevu čerpat. Nikde není však dáno, jak takové místo musí být daleko. V případě sítě může takové místo být možná i za sítí a pro hráče se tak úleva může stát spíše příkořím. Hráč nemusí nutně úlevu vzít a zároveň mu nemusí pozice úlevy poskytovat nějaké extra krásné místo.

      Co se týká tribuny za greenem, tak v takových případech je často zřizována přechodná dropovací zóna pro daný turnaj, kam hráč může jít beztrestně dropovat. Tribuny jsou obecně považovány za tzv. dočasně nepohyblivé závady a platí pro ně ještě další speciální úlevová pravidla. To je ale jiný příběh.
      Díky za dotaz.

  9. Honza napsal:

    Dobrý den
    Při odstraňování suché větvičky hráč nechtíc míčem pohne a ten se o půl otočky pootočí. Hráč vrátí míč do původní polohy, bez trestu ?
    Děkuji

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den,
      vrácení do původní pozice je správně, ovšem hráč obdrží jednu trestnou ránu (podle pravidla 9.4).

  10. Ondrej Benes napsal:

    4ka Konopiste Radecký. Kolega zahrál první napravo do vody, před kterou je bunkr. Může dropovat ve vodě s trestnou ranou či musí jít do bunkeru – na spojnici místa, kudy míček vletel do vody a jamky je totiž za bunkrem voda. Děkuji.

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den.
      Hráč může spustit původní nebo jiný míč (viz Pravidlo 14.3) v oblasti úlevy, která je založena na spojnici jamky a odhadnutého místa, kde původní míč naposledy překročil okraj dané trestné oblasti. Nesmí být blíže jamce, než referenční bod, a může být v kterékoli oblasti hřiště vyjma danou trestnou oblast. pokud se tedy jedná o jinou trestnou oblast než tu, od které bere úlevu s trestnou ránou, tak může spustit klidně do ní. Pokud chce spustit míč do bankru může. Pozor však, jestliže se do vzdálenosti jedné délky hole od referenčního bodu nachází více oblastí hřiště, musí se míč zastavit v rámci oblasti úlevy v té samé oblasti hřiště, které se míč při spuštění v oblasti úlevy poprvé dotkl.
      Přeji prima den.

  11. Tomáš napsal:

    Dobrý den pane Šonko,
    Můj dotaz se týká dropování cesty. Míč skončí vedle cesty. Hráč by stál pri další ráně na cestě. Rozhodne se využít free drop. Označí a zvedne mič. Může hráč dropovat tento míč i na cestu, pokud bude chtít? Protože je to pro něj výhodnější napriklad kvůli volnemu směru pro let míčku… Nebo musí dropovat na nejbližším místě mimo cestu, ne blíže jamce, tak aby ani nestál na cestě? Děkuji moc za odpověď.

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den,
      bohužel při úlevě z cesty nelze míč na cestu spouštět. Vždy, když se jedná o úlevu od nepohyblivé závady (tou je třeba cesta), lavička, sloupek, cedule, apod.) nebo od abnormálního stavu hřiště (např. náhodnou voda), je potřeba využít úlevu úplně. Pravidla poskytují úlevu pokud např. cesta hráči fyzicky překáží v prostoru zamýšleného postoje nebo švihu, nebo přímo v pozici míče. Při postupu s úlevou je tedy nutné, aby na místě úlevy nedocházelo k témuž překážení, od kterého hráč získává úlevu, a to pro stejný úder, jaký by hráč hrál z původního místa, pokud by k danému překážení nedocházelo. Nicméně hráč může z cesty hrát, nebo na ní stát, pokud se rozhodne úlevu nevyužívat.

      Takže tedy odpověď na otázku, zda musí hráč dropovat mimo cestu je, že ano. Je nutné, aby ani neměl na cestě míč, ani na ní nestál, ani do ni nešvihal (nedotkl se jí při nápřahu, nebo prošvihu).

      Díky za dotaz a prima den.

  12. Jirka napsal:

    Dobrý den chtěl bych se zeptat kolik trestných ran za stratu míče děkuji za odpověď

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den.
      Za ztracený míč lze povařžovat takový míč, který nenajdete, nebo neidentifikujete do tří minut. V takovém případě pak musíte opakovat ránu z místa, odkud byla zahrána předhcozí rána a připočíst si další 1 trestnou ránu.
      Například pokud zahrajete první ránu z odpaliště a míč ztratíte, tak z odpaliště budete hrát znovu, ale již to bude třetí úder.
      Přeji prima den.

  13. Martin Kuta napsal:

    Dobrý den pane Šonka, mám na Vás následující dotaz:
    musí, může nebo nemusí hráč založit markovátko za svůj míček, který má již na greenu, před odehráním míčku soupeřem, ktrerý je ještě mimo green,

    děkuji předem za odpověď..

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den, pane Kuto.
      Důelžité je, že označit, zvedout míč a třeba ho očistit a vráti zpátky, mohu jen pokud se můj míč nachází na greenu. V případě, že by oba míče byly mimo jamkoviště a můj míče překážel, tak ho také označit a zvednout, ale pozor – v této situaci ho nemsím očistit.
      Nicméně k vašemu dotazu se hodí pravildo 15.3a, které říká, jestliže se hráč rozumně domnívá, že míč na jamkovišti může napomáhat hře kteréhokoli hráče (třeba tím, že by sloužil jako zarážka u jamky), může hráč označit místo, kde míč leží, a míč zvednout, jestliže se jedná o jeho vlastní míč (nebo v případě, že jde o míč jiného hráče, požadovat, aby tento hráč míč označil a zvednul).
      Zvednutý míč musí být vrácen na původní místo. Pouze ve hře na rány je pak možné uplatit ready golf, tedy hráč, po němž je požadováno zvednutí míče, může místo toho míč odehrát.
      Důležitíé je ještě také to, že jestliže se dva nebo více hráčů dohodne, že ponechají na místě míč, který některému hráči pomáhá, a tento hráč zahraje ránu, když je daný míč ponechán na svém místě, pak každý z hráčů, kteří se na uvedeném dohodli, obdrží všeobecný trest (dvě trestné rány).

      Pokud jsem nepochopil dobře váš dotaz, můžete mě kontaktivat případně emailem.
      Děkuji za dotaz a přeji brzký příchod jara a golfové sezóny.

  14. Zdenek napsal:

    Dobry den, kdyz pri puttovani trefim nezamarkovany mic soupere na greenu. Kdo dostane 2 trestne rany?

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den,
      obecně platí, že pokud zasáhnete omylem nějakou osobu nebo vnější vliv, tak nejste nijak potrestán. Ovšem na jamkovišti je to trochu jinak.
      Pravidla (respektive výjimka u pravidla 11.1 říká, že jestliže hráčův míč v pohybu zasáhne jiný míč v klidu na jamkovišti, přičemž oba míče byly před zahráním rány na jamkovišti, obdrží hráč všeobecný trest (dvě trestné rány).

      Dvě trestné rány, tedy poputují na váš účet. Je potřeba vašeho soupeře upozornit, že si má míč označit. Na to vy máte právo a soupeř vám musí vyhovět.

  15. Jáchym Šugárek napsal:

    Dobrý den nemohl jsem najít mic a všichni ze čtveřice jsme si mysleli ze je ve vodě tudíž jsem si dropnul s jednou trestnou.
    Poté jsem ale uviděl svůj mic mužů ho i nadále hrát když už jsem ho prohlásil za vodu
    Prdeme dekuji

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den.
      Pokud bylo známo, nebo prakticky jisto, že míč skončil v trestné oblasti, tak bylo spuštění míče u trestné oblasti v pořádku. Dále jde o to,, kdy jste našel míč mimo tuto oblast. Poku po odehrání , tak už se nejedná o míč ve hře. Pokud před odehráním, tak chybu napravíte.

      Důležité je, co znamená známo, nebo prakticky jisto. ravifdla hovoří tak, že „Známo nebo prakticky jisto“ znamená víc než jen to, že daná věc je možná nebo pravděpodobná. Znamená to, že buď: existuje přesvědčivý důkaz, že se dotyčná událost s hráčovým míčem skutečně stala, jako když to hráč nebo jiná osoba viděla, nebo existuje určitá velmi malá pochybnost a veškeré rozumně dostupné důkazy nasvědčují, že dotyčná událost nastala s pravděpodobností alespoň 95 %. Hráč by měl použít k rozhodování veškeré rozumně dostupné důkazy, což zahrnuje všechny informace, které hráč má, jakož i další informace, které si může obstarat bez vynaložení nadměrného úsilí a bez zbytečného zdržování.

      Díky za váš dotaz a přeji pěknou hru.

  16. Benju Gatev napsal:

    Dobrý den, mám speciální otazku.
    Byl jsem na turnají a hrál jsem 22 stebl./71 ran při handicapu 34,5 mi tento výsledek snížil hcp na 35,5 tzn o 1 celý bod.
    můj kolega hrál 14/88 dož byl výrazný nepoměr, ale při hcp 38,4 mu zůstal 38,4 je mi divné, že mi hcp klesl o tolik když to porovnám s kolegou, který nezahrál dobře bych to čekal opačně,
    děkuji BG

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den.
      Handicap se počítá jako průměr 8 nejlepších přepočtených odchylek z posledních 20 započítávaných výsledků.
      Není dáno žádné časové omezení, takže pro někoho to mohou být výsledky za dva měsíce, pro jiného za čtyři roky.
      Jestliže výsledková historie obsahuje méně než 20 výsledků, existuje tabulka, která určuje, kolik nejlepších přepočtených odchylek se použije pro výpočet a také zda se použije případná další úprava. Výsledek výpočtu se zaokrouhlí na jedno desetinné místo.

      Detaily ohledně konkrétně vašich dotazovaných hráčů (sebe a kolegy) jsem vás zaslal do emailu – vysvětlení bylo trochu delší.

      Konkrétní jednotlivé výsledky, které se vám započítávají a jakou máte historii si nejlépe můžeme ověřit zde:
      https://server.cgf.cz/HcpCheck.aspx
      Pokud byste měl zájem o hlubší pochopení celého hendikepového systému, tak ideální jsou články na webu ČGF. https://www.cgf.cz/cz/vzdelavani/serialy/svetovy-handicapovy-system.

      Děkuji za váš dotaz a přeji pěknou hru.

  17. Martin napsal:

    Dobrý den.
    Rád bych navázal na dotaz ohledně ohnutí, odsunutí apod. větve nebo jiného objektu – platí tento zákaz také pro hráče, který, když si stoupne ke stromku, logicky tak musí větev ohnout (jinak by se tam hráč sám nevešel)?
    Nebo se pravidla hovoří jen o zlepšení podmínek úderu (tedy ohnutí větve tak, aby nepřekážela nápřahu nebo letu míčku)?

    Děkuji za Váš čas.

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den, Martine.
      Pravidla poměrně jasně v pravidle 8 specifikují, jaké úkony jsou povolené, které naopak ne.
      Co se týká zaujmutí postoje, tak hráč má samozřejmě tímto pravidlem povoleno řádně zaujmout postoj, když přitom podnikne rozumné kroky, aby se dostal k míči a zaujal postoj. Avšak hráč přitom nemá nárok na normální postoj nebo švih, a musí v dané situaci užít co možná nejméně rušivý postup. Tedy vlézt do křoví s rozmachováním rukou, nebo stlačováním větví za sebe, není povolené.

      Díky za váš dotaz.

  18. Dušan napsal:

    Dobrý den. Předem děkuji za Váš čas a odpověď: Po odpalu mi zůstane míček blízko trestné oblasti, ale ne v trestné oblasti. Z trestné oblasti mi do nápřahu zasahují stromy. Mám pravdu když říkám, že nesmím využít žádné úlevy pokud není zapsaná v místních pravidlech a nijak si větev ohnout, upravit nebo přišlápnout, aby mi v nápřahu nevadila? U biozóny myslím můžu využít beztrestné úlevy je to tak? D. Kotrla

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den.
      Pojďme si odpověď rozložit na více menších pravidlových celků.
      První a zásadní je, že trestná oblast je oblast, ze které, pokud se v ní zastaví jeho míč, hráč může využít úlevu s jednou trestnou ranou. Okraje trestné oblasti se promítají jak vzhůru nad zem, tak dolů pod zem. Pokud se míč tedy nechází mimo trestnou oblast, hráč nemá nárok na postup s 1 trestnou ranou podle pravidla o tresné oblasti. Nutno ovšem zmínit, že existuje i pravidlo o nehratelném míči, kdy s jednou trestnou ranou mohu třeba lepší místo než pod větměmi stramu najít.

      Dále jste zmínil ohnutí, ohýbání, lámání, apod. Tady je důležité myslet na pravidlo 8.1a, které vyjmenovává některé kontkrétní zakázané úkony. Například říká, že hráč nesmí provést žádný z následujících úkonů, jestliže by tím zlepšil podmínky ovlivňující ránu: Odsunout, ohnout nebo ulomit nic rostoucího, nebo nepohyblivou závadu, nedílnou součást hraničního objektu, (…). Za porušení totho pravidla hrozí 2 trestné rány. Hráč se však může trestu vyhnout, pokud něco takového udělá a ještě před odpálením míče si chybu uvědomí, a vše vrátí na své místo.

      Poslední zmíněné jsou biozóny. Ty jako takové jsou zrušeny a nahradily je nově oblasti se zákazem hry. Pokud se jedná o oblast se zákazem hry, která je součástí trestné oblasti (typicky dřívě biozóny), hráč musí využít úlevu od překážení oblasti se zákazem hry. Pokud se jeho míč nachází v dané trestné oblasti (se zákazem hry) bude se jednat o úlevu s trestnou ranou. Jestliže je míč mimo oblast a ta hráčovi „jen“ překáží v postoji, nebo zamýšleném švihu, musí úlevu také využít, ale zcela beztrestně.

      Díky za dotaz a přeji klidnou hru.

  19. Jiří Šamonil napsal:

    Dobrý den. Odpaluje spoluhráč. Kde všude nesmím stát, abych mu nepřekážel? Při putování je to snad prodloužená dráha puttu (byť zakřivená), ale na fairway a odpališti si nejsem jist. Spoluhráč třeba protestuje, když na fairway stojím v úhlu 45 stupňů za ním. Děkuji.

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den, Jiří.
      Odpověď je potřeba rozdělit do dvou rovin- co říkají pravidla a jak to vnímá váš spoluhráč.

      V rovině pravidel je to tak, že pokud není míč na greenu, tak si hráč může nechat ukázat směr hry svým nosičem nebo jakoukoli jinou osobou tak, že si stoupne ve směru hry nebo blízko něj, avšak dotyčná osoba musí ustoupit stranou předtím, než hráč zahraje ránu. Pokud se míč nachízí na greenu, tak pokud hráč provádí úder, nesmí nosič úmyslně stát na místě ve směru hry nebo blízko něj, ani žádným jiným způsobem (třeba ukazováním na určité místo nebo vrháním stínu na jamkoviště) ukazovat směr hry.

      Druhá rovina je spíše o vzájemné tolerenci, která je v pravidlech zmíněna předevbším v pravidle 1.2 (Standardy chování hráčů), kde se lze dočíst, že se ode všech hráčů očekává hra v souladu s duchem hry. Myšlen tím je bezúhonný přístup – například tím, že dodržují Pravidla, sami si udělují tresty a jsou čestní ve všech aspektech hry. Dále ohleduplnost k ostatním – například tím, že hrají bez zdržování a ve svižném tempu, dbají na bezpečnost ostatních a nevyrušují jiné hráče při hře a také péče o hřiště – například tím, že vracejí vyseknuté drny, uhrabávají bankry, opravují stopy po dopadech míčů a nijak zbytečně nepoškozují hřiště.
      Pravidla nestanovují žádný trest pro případ, že se hráč těchto principů nedrží, nicméně Soutěžní výbor může hráče diskvalifikovat za chování v rozporu s duchem hry, pokud usoudí, že se hráč dopustil hrubého přestupku.

      Kde tedy stát nebo nestát, když si jdete s kolegou zhrát nelze přímo explicitně vypsat. Je mnoho hráčů, kterým nevadí, když někdo stojí tak, že na něj periferně vidí, jiní tak zasenezahrají ránu. Je to tedy prívě o té vzájemné toleranci. Jde nám přeci všem o to, abyhcom si hru užili.

      Děkuji za dotaz a přeji prima léto.
      Honza Šonka

  20. Kominek napsal:

    Dobry den. Kdyz pri hre zalozim hul, provedu naprah a netrefim mic i kdyz jsem to mel v planu, je to pocitano jako rana???

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den,
      pokud naplníte definici rány (úderu), která říká, že se jedná o dopředný pohyb hole s úmyslem zasáhnout míč, pak se tento čin jako rána/úder počítá.
      Hezký den a děkuji za dotaz.

  21. jakub napsal:

    Dobrý den, mohu se zeptat kolikrtá se tak průměrně chodí na 18 či 9 jamek za měsíc ( jeden hráč).
    děkuji

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den.
      Je to hodně různé. Jsou hráči, kteří zvládají odehrát i 1 hřiště denně a opačný extrém jsou ti, kdo chodí na hřiště 1x za rok. Co se týká cvičnách ploch a drivingu, tak je to podpobné. Často ti, co hodně hrají, trénují spíše málo. A ti, kdo a hřiště moc nechodí, jsou schopni odpálit tisíce míčů na driving range. Lépe na vaši otázku odpovědět neumím.
      Hezký den.

  22. Ing. Petr Utěkal napsal:

    Dobrý den co když míček přejede markovátko soupeře? A třeba tím změní směr?

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den,
      pokud váš míč přejede přes soupeřovo markovátko a třeba se tím i změní jeho směr, tak se neděje vůbec nic. Bývá zvykem si nechat markovátko přesunout o nějakou vzdálenost (často hlava putteru/scorekarta) do strany, tak aby vám nevadilo. Nicméně není to povinnost.

  23. Palma napsal:

    Dobrý den
    Setkal jsem se , poprvé, s palmami podél ferveje. Po odpalu míček zasáhl palmu ale nevypadl. Jaké jsou možnosti postupu. Fyzicky nebylo možné míček vyndat a ověřit.
    Děkuji

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den.
      Ano ano, palmy jsou zrádné. Pokud míček někde ve větvích vidíte a máte jistotu, že je váš (tedy můžete ho alepoň nějak identifikovat), pak lze využít Pravidlo 19 o nehratelném míči a s jednou trestnou si vzít úlevu v daném místě.
      Pokud ovšem nejste schopen do tří minut najít a identifikovat váš míč, pak nezbývá nic jiného než s jednou trestnou ránou zpět na původní místo.
      V rámci urychlení hry, prosím, nezapomínejme na možnost, třeba právě v takovém případě, hrát provizorní míč – ušetříme čas i kroky.
      Hezký den, pěknou hru a díky za dotaz.

  24. Honza napsal:

    Dobry den. Chtel jsem se zeptat jak postupovat kdyz po odpalu z odpaliste nebo v poli skonci micek na.odpalisti jine jamky? Muzu hrat mic jak lezi mebo musim vyuzit nejakou ulevu a mic dropovat mimo uzemi odpaliste? Dekuji. Honza

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den,
      odpaliště jiné jamky je pole stejně jako fairway nebo rough. Není tedy žádná povinnost úlevy a musíte hrát míč jak leží.
      Hezký den.

  25. Pavel Podzimek napsal:

    Co říkají pravidla, když míček druhého hráče hrajícího z farwaye na Green zasáhne a posune míček prvního hráče, respektive hráče, který odehrál první?

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den, Pavle.
      Trochu se ztrácím v tom, kdo odehrál první a kdo druhý, ale přiznám se, že to v tuto chvíli nehraje úplně roli.
      Pravidla říkají to, že pokud se hráčův míč pohne kvůli nějakému vnějšímu vlivu (to bez pochyby míč druhého hráče je), tak je to bez trestné a míč se musí vrátit na původní místo. Ten míč, který to způsobil zůstává tam, kde se zastavil (tedy s tím se neděje nic).

      Zásadní výjimka je v případě, kdy hráč hrající z greenu zasáhne míč jiného hráče, který je také na greenu. Trefený míč se sice vrací zpět a „pachatelův“ zůstává tam, kde se zastavil (jako kdekoliv jinde mimo grren). Ale ten hráč, který to způsobil je ještě potrestnán dvěma trestnámi ranami.

      Děkuji za dotaz a přeji klidnou hru.

  26. Vízková napsal:

    Jak se postupuje když zjistím po odpalu, že jsem odpálila cizí míček. Na ferveji a na greenu.Děkuji

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den,
      pokud jste odpálila cizí míč, tak byste ho měla vrátit na místo, kde byl (mohl být někoho jiného, kdo je ještě ve hře). Za tuto chybu si musíte připočítat 2 trestné rány a postupovat dál.
      Tedy pokud jste míč ztratila, tak případně se ztrátou rány a vzdálenosti (tedy s další jednou trestnou ranou jít na původní místo odpalu vašeho míče) a nebo najít váš správný míč a hrát dál.

      Rozhodně je vždy dobré si zkontrolovat, že se opravdu jedná o váš míč, abyste se těmto dvěma trestným ranám vyvarovala.

  27. Štěpán Bečvář napsal:

    Vážený pane Šonko,
    děkuji za odpověď, ale abych se přiznal, tak úplně jasno nemám.
    Dle Vaší odpovědi bych měl aplikovat pravidlo 9.4b.
    Ani jedna výjimka (dle mého názoru) však mojí situaci přesně nepopisuje.
    Jen výjimka 4 čtvrtý odstavec obsahuje „…třeba při švihání holí kvůli zjištění překážení nějaké podmínky…“.
    Lze to v naší situaci využít?
    Pokud ne, tak bych měl obdržet jednu trestnou ránu a míč se vrací na původní místo.

    Můj původní návrh postupu, (tj. že pokud bych náhodně zasáhl svůj míč při cvičném švihu, započítal bych to jako ránu a pokračoval z nového místa) nelze použít, protože se nejednalo o „ránu“.

    Jde tedy o svědomí hráče, zda se jednalo o cvičný švih nebo pokus o ránu?

    Omlouvám se za svojí nedůvtipnost a předem děkuji za vysvětlení.

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den, pane Bečváři.
      Omlouvám se, možná jsem nebyl zcela konkrétní v minulé odpovědi.
      Pravidlo 9.4b vám dá jednu trestnou ránu a podle pravidla 9.4a musíte míč vrátit na původní místo.

      Takže ve vaší situaci je potřeba si uvědomit, co se stalo. Rozhodně při tom, když provádíte cvičný švih mimo jamkoviště, nenaplňujete podstatu žádné ze čtyř výjimek. Prostě jen se dotknete, nebo způsobíte, že se pohne. Přichází trest a míč vrátíte zpět.

      A co se týká Výjimky 4 – jsem si vědom, že věta o švihání holí může být zavádějící, nicméně napadá mě příklad.
      Naleznete míč blízko (nikoliv v ní) například červené trestné oblasti – jsou tam červené kolíky. Vy přemýšlíte jestli vám ten červený kolík vadí, jestli ho budete vytahovat nebo ne. Tak si stoupnete kousek od míče, zkusíte zašvihat holí a v tom hlavou trefíte ten kolík, a ten se odkutálí k vašemu míči a pohne s ním. Tady se jedná právě třeba o to švihání holí za účelem zjištění překážení nějaké podmínky. Takže podle pravidla 9.4a míček vrátíte zpět, a podle výjimky 4 pravidla 9.4b nemáte žádný trest.

      Ve chvíli kdy najdete svůj míč mimo jamkoviště, stoupnete si blízko k němu a uděláte cvičný švih – není to úder (viz definice úderu o úmyslu zahrát). Přichází vrácení míče a trest 1 rány navíc.

      Doufám, že si už rozumíme. Kdyby ne, samozřejmě se ozvěte.
      Hezký den.

  28. Štěpán Bečvář napsal:

    Vážený pane Šonko,
    jak řešit situaci, kdy v poli (tj. mimo green) NÁHODNĚ zasáhnu svůj míč při cvičném švihu?
    Dle „golfové logiky“ bych pokračoval z nového místa a ránu započítal.
    Z definice „úderu“ ale k ráně nedošlo a pravidlo 9.4b „Trest za zvednutí míče, úmyslné dotknutí míče nebo způsobení jeho pohnutí“ obsahuje slovo „úmyslně“. Výjimky a podrobný popis výše zmíněného pravidla však přímo cvičný švih nezmiňuje.
    Jsou tedy nejdůležitější slova „náhodně“ a „úmyslně“?
    A v případě náhody postupovat dle definice „úderu“ tj. bez trestu, bez započítání rány a vrátit míč na původní místo?

    Předem děkuji za odpověď.

    Rána; Úder (Stroke) Dopředný pohyb hole s úmyslem zasáhnout míč. Nicméně se nejedná o ránu, jestliže hráč:
    Se během prošvihu rozhodne nezasáhnout míč a vyhne se tomu buď tak, že úmyslně zastaví hlavu hole předtím, než dosáhne míče, nebo pokud toto nezvládne, že míč úmyslně mine.
    Náhodou zasáhne svůj míč při provádění cvičného švihu nebo při přípravě k ráně.

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den,
      vezmeme to postupně.
      Pokud děláte cvičný švih, tak neprovádíte úder (jak je definován pravidly). Nemáte prostě úmysl odpálit míč.
      No a dále tedy jestliže zvednete svůj míč v klidu nebo se ho úmyslně dotknete nebo
      způsobíte, že se pohne (to je ten váš případ – uděláte něco, co není úder a míč se pohne), obdržíte jednu trestnou ránu.
      Avšak existují čtyři výjimky, kdy za to neobdržíte žádný trest:
      Výjimka 1 – Když můžete míč zvednout nebo s ním pohnout. (To ale musí vyžadovat nějaké pravidlo)
      Výjimka 2 – Náhodné pohnutí míčem předtím, než je nalezen. (Musí jít o náhodou a nesmíte vědět kde míč je)
      Výjimka 3 – Náhodné pohnutí míčem na jamkovišti.
      Výjimka 4 – Náhodné pohnutí míčem při aplikaci Pravidla jinde než na jamkovišti.

      Takže důležitost slov „náhodně“ a „úmyslně“ jistě je. Obecně tresty za náhodou jsou prominuty – viz výjimky 2-4 u výše zmíněného pravidla.

      Snad jsem odpověděl dostatečně. Kdybyste potřeboval jakkoliv dovyjasnit – obraťte se na mě.
      Hezký den.

  29. Štěpán Bečvář napsal:

    Vážený pane Šonko,
    předem bych chtěl poděkovat za poradnu a Váš čas.
    Jak postupovat (případně trestat), když se hráči nedomluví na pořadí puttování, zahrají své míče z greenu najednou a ty se následně srazí?
    Předpokládám, že při zavedení Ready golfu není nijak rozhodující, kdo byl blíž k jamce.
    V našem případě byla vzdálenost od jamky zhruba stejná, hráli jsme zády k sobě a míče se naštěstí těsně minuly, takže jsme pokračovali bez trestů a změn polohy míčů.
    Doufám, že jsem situaci popsal jasně a předem děkuji za odpověď.

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den a díky za fajn dotaz.
      Kdyby se bývalo stalo, že by se vám míče srazily, pak by se uplatnila Výjimka 2 pravidla 11.1b. Ta říká, že pokud míč zahraný z jamkoviště náhodou zasáhne jakoukoli osobu, zvíře nebo pohyblivou závadu (včetně jiného míče v pohybu) na jamkovišti: Rána se nepočítá a původní nebo jiný míč musí být vrácen na původní místo (které,když není známo, musí být odhadnuto).

      Takže přesně jak říkáte, již nehraje roli (jako tomu bylo dříve), kdo byl na řadě. Pozor však, kdybyste omylem trefil míč na jamkovišti, který není v pohybu, byl byste potrestán podle pravidla 11.1a dvěma trestnými ranami.

      Přeji vám klidný podzim a ještě jednou díky za dotaz.

  30. Jan Pololáník napsal:

    Dobrý den pane Šonka, je všeobecně možné u nejvyšší republikové juniorské soutěže použít e-cart pro hráče? (např. zdravotní omezení…)

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den Honzo.
      Obecně je použití e-cartu vždy otázkou na soutěžní výbor dané soutěže. I když jsou buggy (doprava) zakázané, lze je z jakéhokoliv důvodu, nejčastěji zdravotního, povolit. Nicméně se na soutěžích pod hlavičkou ČGF snažíme o to, aby k této výjimce nedocházelo. Respektive, já osobně jsem letos 3x nepovolil různým hráčům s různými zdravotními (a né úplnými banalitami) problémy použití e-cartu. Něčí pohled na to může být jiný, ale prostě každý má právo turnaj za nějakých určitých podmínek hrát, a nebo nehrát – třeba právě proto, že to neumožňuje zdravotní stav.

      Omlouvám se za tak obecnou informaci, ale kdybyste měl nějaký konkrétní případ, třeba bych uměl objasnit více.
      Hezký den a hodně rovných ran.

  31. Jakub napsal:

    Dobrý den, dostal jsem se do situace, kde odehraný míč zůstal ležet na cestě, za cestou byla voda a za vodou již out (Ypsilonka). Nejbližší možné místo úlevy tedy bylo buď do vodní překážky, nebo do autu. Jak v tomto případě správně postupovat? Díky

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den,
      úlevu od cesty řeší pravidlo 16.1, kde se mimo jiné píše, že oblast úlevy, tedy místo, kam míček budeme v tomto případě beztrestně spouštět, musí být v poli. Co je pole je popsáno v pravidla 2.2 a tam se lze dočíst, že pole je vše, kde se hraje vyjma trestných oblastí (dříve vodních překážek), odpališť, bankrů a jamkovišť. A co je v autu je prostě mimo hřiště.

      Takže ve vašem případě nelze míč spustit ani do autu, ani do trestné oblasti. Pokud prostě neexistuje místo, kam míč podle pravidel spustit, tak prostě nemáme na úlevu nárok. Z cesty se také dá hrát – a pokud bych opravdu nechtěl, tak mám různé možnosti podle pravidla 19.1 o nehratelném míči, ale tam už si jednou ránou připlatím.

      Díky za dotaz a hezkou hru.

  32. Jakub napsal:

    Dobrý den, při hraní z odpaliště jsem zahrál do červené trestné oblasti v blízkosti odpaliště. Chtěl jsem využít ztrátu rány a vzdálenosti, tudíž hran nový míč z odpaliště jako 3. ránu. Toto mi bylo spoluhráčem opraveno, že se z červené oblasti nemůže, a musím dropnout a hrát 3. ránu z hřiště. Jak to tedy prosím je? Mohu nebo ne se z červené trestné oblasti vrátit na odpaliště? Děkuji předem za odpověď.

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den,
      spoluhráč neměl pravdu – měl jste si stát za svým názorem.
      O možnostech, jak postupovat, pokud míč zahrajete do trestné oblasti hovoří pravilo 17. Jestliže je hráčův míč v trestné oblasti, včetně případu, kdy je známo nebo prakticky jisto, že je v trestné oblasti, přestože nebyl nalezen, má hráč následující možnosti úlevy, všechny s jednou trestnou ranou:
      (1) Úleva se ztrátou rány a vzdálenosti. Hráč může hrát původní nebo jiný míčz místa, odkud hrál svou předchozí ránu (viz Pravidlo 14.6).
      (2) Úleva dozadu po spojnici. Hráč může spustit původní nebo jiný míč (viz Pravidlo 14.3) v oblasti úlevy, která je založena na spojnici jamky a odhadnutého místa, kde původní míč naposledy překročil okraj dané trestné oblasti.
      (3) Úleva do strany (pouze pro červenou trestnou oblast) na dvě délky hole od místa, kde míč naposledy překročil okraj červené trestné oblasti, může hráč spustit původní nebo jiný míč v postranní oblasti úlevy (viz Pravidlo 14.3):

      Takže jste ve Vaší situaci rozhodně mohl hrát třetí ránu z odpaliště. Pravidla dokonce umožňují hrát se ztrátou rány a vzdálenosti (tedy z původního místa s jednou trestnou ránou) úplně kdykoliv (viz pravidlo 18.1).

      Děkuji za váš dotaz a pěknou hru.

  33. Petr Pelc napsal:

    Dobrý večer, chtěl bych se zeptat na postup v situaci, ktera se nám stala při patovani na greenu. Hráč dohraval pat z blízkosti cca.30cm . Ostatní jsme měli míče také na greenu a hráč si tedy stoupnou tak aby nám nestal v draze patu. Jeho put však však minul okraj jamky a zasáhl ho do boty, od které se odrazil do jamky, bez jakéhokoliv pohybu jeho boty. Rozjela se mezi námi debata, kde jsme se neshodli na resultu. Díky za odpověď..

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den,
      jednou z mnoha změn v pravidlech od roku 2019 je také prominutí trestů za náhodu. Vámi popsaná situace je jednou z možných.
      Pravidlo 11.1a říká, že žádný hráč není potrestán, jestliže míč zasáhne náhodou osobu (hráče, soupeře, jiného hráče) nebo vnější vliv. Obecně se míč hraje jak leží, kromě dvou výjimek v tomto pravidle. Jedna se týká i Vaší situace. Výjimka 2 – Když míč zahraný z jamkoviště náhodou zasáhne jakoukoli osobu, zvíře nebo pohybující se vnější vliv (včetně jiného míče v pohybu) na jamkovišti, rána se nepočítá a původní nebo jiný míč musí být vrácen na původní místo (které,když není známo, musí být odhadnuto).

      Doufám, že je vše pochopitelné.
      Hezký den, pěknou hru a děkuji za fajn dotaz.

  34. Milan napsal:

    Dobrý den, 
    na podzim se mi stalo, že jsem zahrál k vodní překážce, ale voda přesahovala přes její okraj (byla jakkdyby vylitá mimo kolíky) a v ní byl můj míček.  Našel jsem ho, dropnul jsem si beztrestně, ale pak mě napadlo, že je to možná špatný postup. Jak je to správně?

    Děkuji za odpověď,
    Milan

    1. Jan Šonka napsal:

      Milane,
      na obě Vaši otázku dovede spolehlivě odpovědět rozhodnutí o pravidlech golfu. Decision 25/2 říká, že přelitá voda z vodní překážky je náhodnou vodou. Pokud jste tedy míček v této náhodné vodě našel, standardním postupem beztrestně spustil, pak je všechno v pořádku.

      Ještě bych rád zmínil rozhodnutí 1-4/7, kde lze najít situaci, kdy by hráč míček v takové náhodné vodě nenašel. Va takovém případě se postupuje standardně podle pravidla o vodní překážce.

      V každém případě by situace, kdy se vylije voda z označené překážky nastávat neměla a soutěžní výbor při přípravě hřiště, či jeho kontrole, měl takovou situaci napravit. Ne vždy se to ale děje.

      Díky za dotaz a hezký víkend!

  35. Ladislav Štancl napsal:

    Dobrý den, tento týden jsem úspěšně absolvoval praktickou i teoretickou zkoušku pro získání zelené karty HCP. Rád bych se zeptal, zda je podmínkou pro získání zelené karty členství v klubu? Zatím mám zájem pouze o zelenou kartu a hraní na hřištích, nikoli o účast na turnajích a oficiální zapisování hcp. O to bych žádal až později a vstoupil bych u nás do klubu.

    Předem děkuji za odpověď a informaci.

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den,
      v první řadě vítejte mezi golfisty! Pro hru na hřišti členství není nutné, ale konkrétně na Hostivaři by pro Vás z členství plynulo mnoho výhod, které máme pro naše členy připraveny- Budete-li chtít vědět více, neváhejte se obrátit na slečny na recepci- ony Vám spolehlivě pomohou vybrat pro Vás nejlepší typ členství.

      Zvažte dobře. Hezkou hru a pěkný trénink!

  36. Amalie Radova napsal:

    Mam dotaz k pravidlum. Mohu si potom co prijdu na green zmenit micek ? Prijdu omarkuju vymenim dohraju vymenim zpet. Zitra mam turnaj tak prosim o rychlou odpoved 🙂 Mozna je to stupidni dotaz ale ja fakt nevim. Hraju normalni Niky a na greenu menim na Titleysty co vypadaji jako fotbalove mice 😀

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den Amálko,
      míč si jen tak nahradit beztrestně nelze. Veškeré nahrazování musí být povolené pravidly, respektive musí každé dané jednotlivé pravidlo explicitně povolit nahrazení míče třeba v případě, že je nedosažitelný, nebo ztracený apod.

      Vše o nahrazení míče lze najít v pravidle 15-2. Snad jste na turnaji neudělala pravidlovou chybu 🙂
      Hezký den!

  37. Anonym napsal:

    Dobrý den,
    kolega ve flightu zahrál míč do lesa. Jelikož nevěděl jestli ho najde, tak odehrál provizi. Míč jsme našli, ale bylo by příliš komplikované ho hrát, tak ho prohlásil za nehratelný. Tím že ho našel, tak nemohl hrát provizi, a tak se vrátil s jednou trestnou ranou zpět na místo odkud odehrál svou první ránu do lesa. Byl tento postup správný ?

    díky za odpověď

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den,
      kolega společně s Vámi vlastně řešil dvě pravidla. Nejprve hrál provizorní míč, na což měl podle 27-2 nárok. Vzhledem k tomu, že původní míč našel, zanechal správně hry míčem provizorním. Situace ukončena možno řešit další. Nehratelný míč podle pravidla 28. Váš kolega mohl jít s zpět na původní místo, nebo dropovat na do výseče dvou holí od míče ne blíže jamce, či jít po spojnici vlajky a míče kamkoliv dozadu- všechny tři možnosti jsou s jednou trestnou ránou.

      Děkuji za dotaz, situaci jste vyřešili správně.

  38. Mirek napsal:

    Dobrý den,
    na trunaji Turkish airlines na desáté jamce hrál M.A.Jiménez z bunkeru. Provedl několik cvičných švihů při kterých létal ven písek. Zřejmě tedy nešlo o bunker (byť ho takto označil komentátor)? Jak se v takovýchto případech pozná bunker? V popisu jamek ani na skór-kartě jsem nic nenašel. Je ovšem možné, že to je někde v místních pravidlech která jsem na WEBu nenašel.
    Díky a hezký den.

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den,
      vzhledem k tomu, že jsem turnaj neviděl a místní pravidla hřiště neznám, tak mohu pouze usuzovat, že se zřejmě jednalo o „sandy wastes“, což jsou plochy s pískem, které jsou většinou soutěžním výborem, potažmo místními pravidly, určené jako pole, nikoliv jako překážka. Tyto plochy musí být ovšem nějak definované- například barvou písku, nebo místem, kde se nacházejí.
      Když zabrousíme na česká hřiště, tak se s tímto typem hracího pole můžeme setkat například na pražské Zbraslavi.
      Doufám, že jsem alespoň částečně zodpověděl Váš dotaz.
      Hezký den!
      p.s.: Náš profesionální trenér Martin Kubricht k Vašemu dotazu potvrzuje mou myšlenku a ještě dodává: Na hřišti Montgomery kde se hraje Turkish airlines open jsou tzv. WASTE BUNKERY
      Znamená to jedniné,že můžete dělat vše jako při normální ráně,písek je brán jako rough.
      Jinak na tomto hřišti je to poznat jednoduše, protože klasické bunkry mají bílý písek, waste bunkry hnědý.
      Ale překvapivě třeba Marcel Siem si na desítce nechal zavolat rozhodčího,aby se ujistil,že může založit,protože byly 3m od jeho míče hrábě.
      Každý den byly tyto waste bunkery upraveny strojem jako bývají klasické bunkry a zrovna na desítce hodně hráčů drajvovalo na green a pokud minuli,byl to rutinní úder,který je jednodušší než klasický rough.
      Hezký den Martin Kubricht

  39. Pätoprstý Martin napsal:

    Dobrý den,
    chtěl bych se zeptat, jak se má řešit následující situace. Zahrál jsem chip-in, a když jsem si šel pro míč, vytáhl jsem praporkovou tyč a poté míč. Kolega mi řekl, že mám nejdříve vytáhnout míček a poté případně tyč. Mohu se zeptat, jaký má být správný postup? Děkuji

    S přáním pěkného dne
    Martin Pätoprstý

    1. Jan Šonka napsal:

      Martine, dobrý den!
      Jestli nejprve vytáhnete míček, nebo praporkovou tyč, je ve výsledku úplně jedno. Oporu k této situaci nalezeme již v definicích v II.oddílu pravidel. Míč v jamce je, jestliže v klidu leží uvnitř obvodu jamky a je celý pod úrovní okraje jamky.
      To znamená, že ve vašem případě kolega pravdu neměl, jelikož jamka byla prostě už dohrána.
      Také přeji hezký den!

  40. Ivan Kopecký napsal:

    Dobrý den, na akademii na jedné z jamek můj míč skončil kousek od sprinkleru, který byl poměrně vyhlouben. Míč v něm neležel, ani mi nebránil v postoji. Když bych chtěl patovat, což jsem chtěl, jelikož můj míč ležel blízko greenu, mohl bych vzít úlevu, protože mi závada překážela v dráze patu?

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den,
      k dobrání se odpovědi je třeba se zaměřit na oddíl II. pravidel, který se týká definic. Dráha patu (line of putt) je dráha po které si přeje hráč, aby se pohyboval jeho míč po úderu na jamkovišti. Překážení závady v dráze patu, lze tedy aplikovat jen pokud je míč na jamkovišti.
      Na některých hřištích je ovšem uvedeno v platnost místní pravidlo, které v takových případech povoluje od závad (respektive součástí závlahového systému) úlevu. Toto pravidlo ovšem musí být explicitně zavedeno pro danou soutěž, či hřiště. Neplatí automaticky.

      Děkuji za dotaz a přeji hezký den!

  41. Petr B. napsal:

    Dobrý den,
    hrál jsem na turnaji a podařilo se mi při hledání lehce kopnout do svého míče. Byli jsme v časovém tlaku, tak jsem nevěděl, co mám dělat a hráči ve flajtu řekli, že mám hrát dál. Jak je to podle pravidel správně?
    Hráli jsme ne stablefordové body, na jamce jsem nakonec žádný bod nebral, ale pro případ, že bychom hráli na rány, bych rád věděl, jak se zachovat. Předem děkuji za odpověď.
    Petr B.

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den Petře,
      nejprve uvedu na pravou míru, jak je to ve formátu na stablefordové body, a jak na rány. I pokud hrajete na Stb. body je nutné případné tresty plynoucí z pravidel brát v potaz.
      Každopádně pravidlo 18-2 říká, že pokud míčem pohne hráč (i neúmyslně, třeba při hledání), musí si připsat 1 trestnou ránu a vrátit míč na původní místo. Pokud míč nevrátíte na původní místo obdržíte trest za všeobecné porušení pravidla 18 a tím jsou ve hře na rány (tedy i při stablefordovém formátu hry) 2 trestné rány.
      Děkuji za Váš dotaz a přeji mnoho příjemných her, bez trestných ran.

  42. Adam napsal:

    Dobrý den,

    rád bych se zeptal, jaká jsou podmínky pro profesionalizaci hráče? jaký musím mít HCP a jaké jsou další podmínky? Hledal jsem, ale nenašel, děkuji za odpověď 🙂

    Přeji pěkný den.

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den Adame,
      abych pravdu řekl, nejsem pevný v kramflecích, co se týká systému klasifikace a podmínek pro přijetí do PGA C. V současné době jsou podmínky pro přijetí k nalezení na http://pga.cz/novinka/podminky-pro-prijimani-novych-clenu-v-roce-2014
      Omlouvám se za svou neznalost, ale jak spustit míček bych Vám poradil jistě lépe, než jak se pustit na dráhu profesionála.
      Hezký den,
      Honza Šonka

  43. Vašek napsal:

    Ahoj Honzo,
    ad úleva od sítě za devítkou.
    Píšeš: Autové kolíky na deváté jamce jsou předsunuté do hřiště. Tím pádem je celá síť i se sloupky mimo hřiště a definice závady v pravidlech pod odstavcem B říká, že „Závada je cokoli uměle vytvořeného včetně umělých povrchů a okrajů silnic a cest, jakož i umělý led, kromě jakékoli části nepohyblivého uměle vytvořeného předmětu, která je mimo hřiště.“
    Podle logiky věci to co je mimo hřiště do hry nepatří, takže teoreticky když bych překážející síť odstranil, tak jsem se proti ničemu neprovinil? – teda kromě škody majitelům areálu.
    Nebo když by mi někdo stojící mimo hřiště síť podržel tak, aby nepřekážela, pak opět se jedná o aktivitu mimo hřiště. Je to trestné?
    Nebo musím hrát svoji ránu z venku skrz síť?
    Dík za radu
    Vašek Nádvorník

    1. Jan Šonka napsal:

      Ahoj Vašku,
      Tvá otázka je velice dobrá, na turnajích se s jejím řešením setkávám.

      Nicméně pravidlo 13-2 nám říká, že hráč si nesmí zlepšit ani nikomu dovolit, aby mu zlepšil pozici nebo polohu míče, prostor zamýšleného postoje nebo švihu, směr hry ani jeho přiměřené prodloužení za jamku, nebo prostor, do kterého bude spouštět nebo umisťovat míč a to žádným z následujících způsobů přitlačením hole k zemi, odsunutím, ohnutím nebo zlomením čehokoli rostoucího nebo upevněného (včetně nepohyblivých závad a objektů označujících hranice hřiště)…

      Jak píšeš, tak síť a sloupky jsou mimo hřiště a i na tento případ se myslí. Zmíněn je v rozhodnutí o pravidlech golfu. Konkrétně rozhodnutí 13-2/19 odpovídá na Tvou otázku tak, že posunutí, ohnutí, nebo rozbití nějakého předmětu, který je mimo hřiště je akcí, která porušuje pravidlo 13-2.

      Díky za dotaz a hezký den,
      Honza Šonka

  44. Viki napsal:

    Ahoj,

    může hráč během kola měnit míček? Mám na mysli, nejen značku míčku, ale i jejich charakter např. měkký za tvrdý atd. Nebo jsme „povinni“ obejít celé kolo stejným míčkem? Hráč si tak může a zajímá mě, zda v rámci pravidel „tvrdým“ míčkem pomoci na dlouhých jamkách, kde usiluje o co největší doběh a naopak „měkkým“ na krátkých technických 3 parech, kde je naopak důležité míček zastavit.

    Děkuju za odpověď..

    1. Jan Šonka napsal:

      Ahoj Viki,
      na profesionálních turnajích často Soutěžní výbor zavádí podle Dodatku I, Části C, Odstavce 1c takzvanou „podmínku jednoho míče“. Hráč tedy pak nemůže měnit značku, ani typ míče.

      Na amatérských turnajích se taková soutěžní podmínka často nevidí. Hráč tedy může, jak píšeš, získat výhodu.
      Ovšem pozor, aby nedošlo k neoprávněnému nahrazení míče během hraní jamky. Pak by se uplatnilo (pokud by nedošlo podle 20-6 k opravení chyby) pravidlo 15-2 a ve hře na rány by byly dvě trestné na účtu.

      Děkuji za dotaz a hezký den.

  45. Láďa napsal:

    Pěkný den,

    rád bych se zeptal, jak se postupuje v případě, že marshal někoho přistihne při podvádění v rámci turnaje? Myslím, že hráči tohoto typu nemají na golfu co dělat a klub by je měl, v případě opakovaných prohřešků, které jsou konány vědomě, vyloučit. Chodí to tak i v praxi? Jak takové hráče trestáte?

    Díky za odpověď 🙂

    1. Jan Šonka napsal:

      Zdravím Vás a plně souhlasím, že hráči, kteří podvádí, nemají na golfu co dělat.
      Etiketa říká, že se spoléhá v golfu na osobní zodpovědnost každého hráče, že bude jednat v souladu s pravidly. Bohužel máte pravdu, a ne vždy tomu tak je.

      Jedná-li se o turnaj, postupujeme dle trestů, které určí pravidla a s hráči při větších prohřešcích následně jedná soutěžní výbor.
      Opakované podvádění je sice důvodem k vyloučení z klubu (alespoň osobně to tak cítím), ale nikdy jsme k takovému stanovisku zatím nedošli. Věříme, že se hráči poučí ze svých chyb a nebudou chtít být v očích ostatních hráčů za podvodníky. A pokud ano, musíme se nad tím povznést a užívat si hru, tak jakoby s námi daný hráč nešel- koneckonců rozhodčí o těch hráčích ví a pokusí se jim zamezit v dalším úmyslném podvádění.

      Hezký den podle pravidel.

  46. Alena napsal:

    Hraju driver na jamce c. 2, Hostivar. Mic mi skonci v leve vode. Je mozne, dropovat si na druhe strane? Tedy jakoby pod greenem petky? Je to cervena voda a znacena jako biozona.

    1. Jan Šonka napsal:

      Dobrý den,
      možné to je. Pravidlo 26-1 odstavec C (ii) umožňuje spustit míč do vzdálenosti dvou délek hole od místa na protilehlé hranici vodní překážky, které je stejně vzdálené od jamky jako místo, kde původní míč naposledy překročil hranici vodní překážky, avšak ne blíže jamce.
      To, že je překážka označená jako biozóna nevadí- její charakter zůstává zachován.
      Hezký den a pěknou hru.

  47. Martin napsal:

    Na deváté jamce hostivařského hřiště jsem přehrál green a skončil jsem těšně u sítě za greenem, ale mimo out. V nápřahu mi ale vadil sloupek se sítí. Mám právo na úlevu?

    1. Jan Šonka napsal:

      Martine,
      na úlevu podle pravidla 24-2 o nepohyblivých závadách bohužel v tomto případě nárok nemáte. Autové kolíky na deváté jamce jsou předsunuté do hřiště. Tím pádem je celá síť i se sloupky mimo hřiště a definice závady v pravidlech pod odstavcem B říká, že „Závada je cokoli uměle vytvořeného včetně umělých povrchů a okrajů silnic a cest, jakož i umělý led, kromě jakékoli části nepohyblivého uměle vytvořeného předmětu, která je mimo hřiště.“

      Děkuji za dotaz, přeji hezký den a dobře mířené rány.

Chci začít s golfem
Chci začít s golfem
Usnadníme vám vaše první golfové krůčky hostivařským areálem.
Členské slevy a výhody
Členské slevy a výhody
Staňte se součástí naší hostivařské rodiny a čerpejte své výhody ihned.
Magazín Golf Hostivař
Magazín Golf Hostivař
Vydáváme si vlastní golfový magazín v tištěné i online podobě. Zdarma.
Naše venkovní galerie
Naše venkovní galerie
Umění je naše láska o kterou se s vámi rádi u nás v areálu dělíme.